Sukces w Piekarnictwie – czy to możliwe?

Projekt sfinansowano z funduszu promocji ziarna zbóż i przetworów zbożowych

W związku z naszym projektem „Sukces w piekarstwie – Czy to możliwe” została przygotowana broszura naukowa. Poniżej zamieszczono fragmenty publikacji.

 

Czy nowoczesne technologie są dla piekarza – rzemieślnika?

Każdy piekarz, który zechce w swojej piekarni, małej lub średniej, wprowadzić unowocześnienie, może i powinien to jak najbardziej zrobić. Bo czy zastosowanie kultur starterowych przy produkcji kwasów żytnich metodą wielofazową nie jest nowoczesne? Oczywiście jest, daje szansę korzystania z najnowszej wiedzy technologicznej przy jednoczesnym zachowaniu tradycji wielogodzinnej fermentacji kwasowej. Czyli i tradycja uszanowana i jakość uzyskana dzięki opracowaniom naukowym. A czy korzystanie z nowoczesnych drożdży do produkcji bułek wyklucza stosowanie rozczynu fermentującego 2-3 godziny, w wyniku czego bułeczki są tak smaczne, że nie myślimy o żadnych zamiennikach? Można robić rozczyn na współczesnych drożdżach, i na szczęście są tacy piekarze, którzy to potwierdzają. Czy można robić dobry chleb razowy, który się nie kruszy i nie pęka? Można, trzeba mąkę częściowo zaparzyć, są już do tego specjalne urządzenia. A czy smarowanie form do pieczywa formowego może być i szybsze, i czystsze, i tańsze? Oczywiście, wystarczy korzystać z natłuszczania w sprayu, a nie z pędzla zatopionego w oleju. Takich przykładów, gdzie nowoczesność może na co dzień zawitać w rzemieślniczych piekarniach jest wiele i wcale nie wykluczają one i nie zastępują tradycji. Zmiany w czynnościach i operacjach technologicznych to znak czasu. Wprowadzanie nowoczesności w procesach nie wyklucza tradycyjnej technologii w zakresie fermentacji, wprowadzenie umaszynowienia nie wyklucza wysokiej jakości ciast. Wprowadzenie analizy surowca jest wykonalne w każdej piekarni. Każdy surowiec ma atest jakościowy, który należy przeanalizować przed użyciem surowca do produkcji. Nie ma tłumaczenia brakiem czasu, jedyny powód to brak wiedzy technologicznej. Zastanawiając się nad optymalizacją produkcji pieczywa uważam ten zakres jako jeden z ważniejszych, który w znaczącym stopniu wpływa na jakość produkcji oraz ponoszone koszty. Optymalizacja z definicji to proces mający na celu poprawę wydajności, efektywności i jakości procesu produkcji, a polega właśnie na wdrożeniu analizy i zmianie istniejących procesów w zakresie wybranych parametrów, tj. kosztów, jakości i czasu, które dadzą satysfakcję klientowi, a jednocześnie przyniosą korzyści przedsiębiorstwu.

EWOLUCJA NOWEGO KLIENTA

Ponowoczesność zapoczątkowała pokolenie niezwykle zróżnicowanych konsumentów o różnorakich preferencjach i oczekiwaniach. Cyfrowych tubylców obeznanych z najnowszymi technologiami. Świadomych społecznie, kierujących się konkretnym celem, działających w oparciu o doświadczenie. Miłośników personalizacji, wybierających produkty maksymalnie odpowiadające ich indywidualnym preferencjom oraz poszukiwaczy zakupowych wrażeń. Łączność ze światem, dostępność informacji i wpływ społeczny, stanowią dla nich siłę napędową. Tym samym, tradycyjne taktyki sprzedażowo- marketingowe straciły na swej sile odziaływania. Dzisiejsi klienci stawiają na autentyczność, zrównoważony rozwój i personalizację. Przy podejmowaniu decyzji zakupowych polegają w dużej mierze na mediach społecznościowych, recenzjach online i rekomendacjach influencerów. Co więcej, ich lojalność nie jest gwarantowana; są bardziej niż chętni do zmiany marki, jeśli konkurent oferuje lepsze wrażenia. W rezultacie nowi konsumenci wchodzą w interakcje z markami i podejmują decyzje zakupowe w sposób, który stanowi wyzwanie dla tradycyjnych strategii marketingowych Wymagają one zmiany zgodnej z kierunkiem zmian zachodzących w ich zakupowych paradygmatach. Aby skutecznie wykorzystać ten rynek, firmy powinny zrozumieć i uwzględnić kluczową dynamikę definiującą nowe czasy, odnoszącą się do autentyczności, hiperpersonalizacji, stawiania doświadczenia ponad zakupem, cyfryzacji czy wreszcie wpływie rekomendacji. Podejście cyfrowe: nowi klienci dorastali w cyfrowym świecie lub byli zmuszeni do jego poznania. W efekcie oczekują bezproblemowych doświadczeń online, niezależnie od tego, czy chodzi o zakupy, obsługę klienta czy interakcję z marką. Silna obecność online i przyjazne dla użytkownika narzędzia czy wygodne opcje handlu elektronicznego nie są już opcjonalne. Autentyczność: współczesny konsument ceni przejrzystość i autentyczność. Jest bardziej prawdopodobne, że połączy się z markami, które reprezentują prawdziwe wartości, etyczne praktyki i zaangażowanie w odpowiedzialność społeczną i środowiskową. Klienci wybierają i wspierają te marki, które odzwierciedlają bliskie im podejście oraz stosują etyczne praktyki we wszystkich obszarach funkcjonowania.

Hiperpersonalizacja: marketing masowy jest zastępowany przez hiperpersonalizację. Klienci oczekują produktów i usług, które zaspokajają ich unikatowe potrzeby i preferencje. Dlatego tworzenie strategii opartych na danych jest nieocenione w dostosowywaniu ofert do indywidualnych gustów i oferowaniu spersonalizowanych rekomendacji. Doświadczenie ponad produktem: nowe czasy oparte są na doświadczeniach. Konsumenci poszukują marek, które zapewniają niezapomniane interakcje, od rozpakowania produktu po interakcje z obsługą klienta. Liczy się dla nich zakupowa podróż, od efektu której zależy ich dalsza współpraca z marką. Recenzje i rekomendacje: wzajemne, oparte na opiniach i dowodzie społecznym recenzje i rekomendacje mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe współczesnych konsumentów. Pozytywne doświadczenia innych mogą znacząco wpłynąć na reputację marki budując zaufanie i przyciągając nowych klientów. Współczesne, myślące perspektywicznie, firmy mają szansę zaangażować konsumentów w proces tworzenia marki. W efekcie może to doprowadzić do przejścia od optyki „znam i czasami używam” do „kocham i polecam”. Co robić, aby dotrzeć do klientów i dać im to, czego oczekują? Jak ich zaangażować w ten skomplikowany i oparty na ciągłej interakcji proces permanentnego zaangażowania? Strategie angażowania w markę i kształtowania mocnych relacji z nowymi klientami powinny współgrać z nowymi potrzebami i nowym nastawieniem klientów. Jak to osiągnąć? Najprościej mówiąc: być tam, gdzie są nasi klienci oraz szybko i precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania. Można osiągnąć ten stan za pomocą wielu technik, m.in. dzięki stawianiu na transformację cyfrową, opowiadanie autentycznych historii, personalizację oferty w oparciu o zgromadzoną wiedzę o klientach, ulepszoną obsługę klienta, współpracę z osobami opiniotwórczymi, wykorzystywanie społecznego dowodu słuszności, stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, etyczne podejście czy tworzenie niezapomnianych doświadczeń zakupowych.

Przepisy prawa regulujące zasady przekazywania konsumentowi informacji o właściwościach odżywczych i zdrowotnych żywności mają na celu ograniczenie dowolności składania tego typu oświadczeń. Wcześniej próbując zachęcić konsumenta do zakupu, czasami producenci posługiwali się niesprawdzonym, a nawet nieprawdziwymi deklaracjami dotyczącymi zdrowotnych właściwości żywności. Zarówno rozporządzenie dotyczące ogólnych zasad prawa żywnościowego, jak i szczegółowe wymagania skupiają się wokół przekazywania rzetelnej informacji, zgodnej z rzeczywistymi parametrami produktu w sposób umożliwiający podjęcie świadomej decyzji przez konsumenta. Projektując formę przekazania informacji trzeba mieć na uwadze ograniczenia prawne oraz te wynikające z percepcji odbiorców, do których ten przekaz jest kierowany. Należy zadać sobie kilka pytań:

– czym są oświadczenia żywieniowe i zdrowotne?

– w jaki sposób można ich używać?

– jak spowodować, żeby odniosły pozytywny efekt marketingowy?

Wydawać by się mogło, że odpowiedzi na dwa pierwsze pytania są o tyle łatwiejsze, że kwestie te są przedmiotem regulacji prawnych. W praktyce jednak interpretacja zawiłości tych wymagań oraz powiązań przepisów prawa z wynikami badań naukowych może nastręczać wiele wątpliwości. Często w przedsiębiorstwach dochodzi do dyskusji pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za marketing i sprzedaż, a przedstawicielami działów, które są odpowiedzialne za spełnienie wymagań prawnych. Wątpliwości dotyczą formy przekazu i prawnie dozwolonych sformułowań. Ważne jest zrozumienie podstawowych zasad odnoszących się to stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu: oświadczenie oznacza każdy komunikat lub przedstawienie, które zgodnie z przepisami wspólnotowymi lub krajowymi, nie są obowiązkowe, łącznie z przedstawieniem obrazowym, graficznym lub symbolicznym w jakiejkolwiek formie, która stwierdza, sugeruje lub daje do zrozumienia, że żywność ma szczególne właściwości. Kluczowe w tej definicji są dwie kwestie. Po pierwsze – oświadczeniem może być zarówno deklaracja wyrażona słownie, jak i graficzna forma przekazu. Po drugie – nie chodzi tylko o wyrażenia, które wprost mówią o określonych efektach, ale także o sugestie dotyczące możliwych pozytywnych efektów działania żywności. Kwestie te są o tyle ważne, że czasami próbując wzmocnić przekaz marketingowy, jakby z rozpędu, forma oznakowania zaczyna podlegać szczegółowym wymaganiom prawnym.

Segmentacja klientów w piekarstwiedostosowanie oferty do różnych preferencji

Segmentacja odbiorców na podstawie różnych czynników, takich jak preferencje smakowe, dieta czy style życia, pozwala piekarniom dostosować swoją ofertę do różnorodnych grup konsumentów. Analiza danych zakupowych oraz opinii odbiorców może dostarczyć cennych wskazówek na temat tego, co nabywca docenia i czego oczekuje od piekarni. Branża piekarska, pomimo swojej tradycyjnej natury, również korzysta z nowoczesnych strategii marketingowych, takich jak segmentacja odbiorców i zrozumienie ich potrzeb. Segmentacja klientów polega na podziale rynku na różne grupy, zwane segmentami, które charakteryzują się podobnymi cechami i zrachowaniami konsumenckimi. Konsumenci mogą mieć różne preferencje smakowe, dzięki czemu w ofercie można proponować różnorodne rodzaje pieczywa i wypieków. Dieta i style życia decydują o wyborze produktów odpowiadających wymogom diety bezglutenowej, wegańskiej czy paleo oraz powodują, że klienci poszukują produktów dostosowanych do swoich potrzeb. Zakres cenowy ma istotne znaczenie, gdyż konsumenci mogą mieć zróżnicowane możliwości finansowe, co wpływa na ich gotowość do wydawania na pieczywo oraz okazje specjalne. Piekarnie mogą skupić się na oferowaniu produktów przeznaczonych na różne okazje, takie jak urodziny, święta czy imprezy. Głębokie zrozumienie konsumentów pozwala piekarniom tworzyć wartość poprzez dostarczanie produktów dokładnie odpowiadających ich potrzebom. Analiza danych zakupowych, badań rynkowych i zbieranie opinii odbiorców to narzędzia umożliwiające profilowanie klientów. Dzięki temu piekarnie mogą wprowadzać produkty innowacyjne, które zaspokajają rzeczywiste oczekiwania nabywców. Dzięki segmentacji klientów piekarnie mogą dostosować i adresować swoją ofertę do różnych grup klientów, co może znacząco zwiększyć zadowolenie i lojalność. Na przykład, oferowanie opcji bezglutenowych lub niskokalorycznych może przyciągnąć klientów o specyficznych wymaganiach żywieniowych. Kiedy już zrozumiemy potrzeby klientów, warto skupić się na dedykacji oferty. Dostosowanie produktów i usług do indywidualnych preferencji może znacząco zwiększyć zainteresowanie

klientów.

Projekt sfinansowano z funduszu promocji ziarna zbóż i przetworów zbożowych